torsdag den 23. december 2010

Risengrød

Jeg har lige været rundt og se på nogle blogs. Der er nogle som er lettere irreteret over at det er svært at koge risengrød. Så jeg vil give denne opskrift på Ris a la mande fra Claus Meyer: Det gode ved denne opskrift er, at du ikke skal stå og røre rundt i risengrøden og være bange for at den brænder på eller koger over, og så smager den rasende godt.

6 personer

Risengrød

130 g grødris
1 l sødmælk
1 vanillestang (gå langt uden om vanillesukker)
75 g sukker
1 knsp salt

120 g smuttede mandler
4 dl piskefløde

1 stor tykbundet gryde med låg som kan tåle at komme i ovnen

Varm ovnen op til 200 grader

Skyl risene og kog dem forsigtigt op med mælken i en tykbundet gryde. Rør rundt hele tiden.

Flæk vanillestangen og skrab kornene ud og kom vanillekorn og stangen ned i risene sammen med sukker og salt.

Sæt låg på gryden og sæt den ind i ovnen i ½ time.

Bliv ikke nervøs over, at den er så flydende, som den er.
Lad grøden køle helt af.

Fisk vanillestængerne op.

Hak mandlerne groft (husk at gemme 1 hel)

Pisk fløden indtil den har konsistens som en tyk ymer, og vend den forsigtigt rundt i risengrøden sammen med mandlerne. Derudover kommer jeg 1 glas Amaretto Disaronno i.
Lad ris a la manden stå og sætte sig og server den med en god kirsebærsauce.

Velbekomme

3 kommentarer:

Gitte sagde ...

Jeg kommer også altid vaniliestang ned i mælken Mums jeg bliver helt lækker sulten. :) Jeg tror jeg må prøve at komme noget Amraretto i. Tak for tippet.:)
Jeg vil ønske dig og din familie en rigtig glædelig jul

Pia sagde ...

jeg klarede at koge risengrøden, kogte kun over 1 gang men jeg glemte da at putte vailliestangen i det stod der ikke bag på æsken øv men jeg vil gemme din opskrift til næste gang. Du og din familie ønskes en glædelig jul

Anne Thormose sagde ...

Sådan har min mor også gjort i år, og i følge hende, er resultatet helt fantastisk.

Glædelig jul til dig og din familie.